Den gamla mopeden som jag köpte i våras för att ha något eget att greja med i Järvsö på sommaren fyllde sitt syfte. Vi var där två veckor i sommar och mellan altanbyggen, fester och badutflykter hade jag precis som jag tänkt mig min alldeles egen gamla moped att leka med.
Jag hade med mig originaldokumentation på datorn och en påse reservdelar samt en liten verktygslåda.
Första målet var att få bukt med bensinläckaget/flödandet vid förgasaren. Bernt som sålde reservdelarna till mig tipsade om att flottören hade fastnat i sitt bottenläge. Jag ägnade några dagar åt att greja med det och försökte förlänga undre stiftet på flottören, men det slutade med att den passade perfekt som den var från början. Men det rann mycket soppa fortfarande och mopeden gick bara efter 18-20 kickar med avstängd bensinkran, dvs när den sugit i sig överflödet och det var en lagom blandning bensin/luft. Och då gick den bara i kanske 30 sekunder. Så fort jag vred på kranen stannade den. Jag tolkade det som att den fick för mycket soppa.
Men när jag förstått att flottören fungerade som den skulle blev jag konfunderad. Var skulle jag nu leta fel. Jag tänkte mig in i startförfarandet och kom på att jag faktiskt inte läst instruktionsboken utan istället gått på säljarens information om mycket gas vid start. I boken stod att man först skulle "snapsa" vid kall start, sedan kicka med pysen (för att vädra ur cylindern?) och sedan ge lite gas och starta. När jag gjorde exakt så startade den på första försöket och HAR STARTAT PÅ FÖRSTA KICKEN SEDAN DESS!!! Om inget annat hjälper: läs instruktioneboken, även om den är från 1957 alltså.
Jag körde några triumfrundor i byn och kände för första gången vinden i håret. Fartprov med GPS visade 33,6 kmh på plan grusväg. Jag tror att rengöring och fininställning av tomgång etc kommer att göra att den går renare och blir något starkare och pålitligare i framtiden, men redan nu är den en fröjd.
Jag öppnade reservdelspåsen och plockade fram handbromshandtaget och monterade detta. Med några inköp av vajer, sprint och vajersträckare i Järvsö resp. Ljusdal satt den bra. Jag öppnade också framhjulets nav och gjorde rent och smörjde handbromsmekanismen. En föredömligt enkel konstuktion som kommer att fungera. Handbromsen är lite skral, men det kan bero på att det kom en del 5-56 på bromsbeläggen som pressar ut mot insidan av navets ytterhölje...eller så behöver vajern spännas ännu hårdare...det ger sig.
På morgonen torsdagen en 10 augusti tog jag moppen de två kilometrarna på grusväg ner till Sannabadet och tog ett morgondopp i en varm och spegelblank älv. En kort och oansenlig resa egentligen men en milstolpe och en mycket skön känsla av semester, landet och frihet för mig.
Nästa mål är att få ordning på elektriciteten på moppen. Och att döpa den till något lämpligt namn. Några förslag?